یزدفردا "رئیس کمیته ایثارگران ستاد مرکزی انتخابات مهدی کروبی گفت : با شناختی که از ایثارگران و خانواده های معظم آنان دارم بی تردید خانواده های گرانقدر اثیار و ایثارگران عزیز به کسی رأی خواهند داد که امین و مورد اعتماد حضرت امام بوده و در زمان حیات مبارک آنحضرت یکی از مهمترین مسئولیت های دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی را حضرت امام به ایشان سپردند.

دکتر حسینی ادامه داد با توجه به نگاه امام به مساله حج و لزوم بر پایی مراسم حج ابراهیمی در کنگره عظیم و حساسیت بعد معنوی و سیاسی حج جناب کروبی را همزمان با مسئولیت سنگین نمایندگی خود در بنیاد شهید به عنوان نماینده خود در حج و سرپرست حجاج ایرانی در مهمترین شرایط بین المللی به ایشان محول نمودند.

دکتر سید احمد حسینی در این گفتگو اظهار داشت اعتماد امام به جناب آقای کروبی و صدور احکام متعدد برای ایشان در امور خانواده های معظم شاهد و ایثارگران و سایر مسائل مربوط به کشور سند محکمی است که امام جناب آقای کروبی را خدمتگزاری شایسته و امین خود برای مردم شریف ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می دانستند.

رئیس کمیته ایثارگران ستاد مرکزی جناب آقای کروبی در ادامه گفتگوی خود اظهار داشت با اطلاعاتی که از خانواده های معظم شاهد و ایثارگران داریم و ارتباطی که با این عزیزان وجود دارد و تماس های مکرر خانواده ها ، این عزیزان فرد اصلح را برای ریاست جمهوری ایران کسی می دانند که اولاً خدمتگزاری صادق برای مردم باشد، امین امام و معتمد حضرت امام بوده باشد ، حامی جدی ایثارگران بوده و در صحنه های بین المللی عزت و عظمت مردم متمدن و شریف ایران را حفظ نماید، و در داخل کشور هم در چار چوب قانون اساسی از همه امکانات نظام برای خدمت به مردم استفاده نموده و رکن رکین ولایت فقیه را که اساس و محور اداره نظام جمهوری اسلامی ایران است در حرف و عمل پاس بدارد

دکتر حسینی در گفتگوی خود اظهار داشت ، این ویژگی را اکثر قاطع خانواده های شهید و ایثارگران در جناب آقای کروبی می بینند و خدمات ایشان در دوران مسئولیت در بنیاد شهید و پس از آن را به خانواده های ایثارگران اصلی ترین دلیل این مدعا می دانند

دکتر حسینی در گفتگو ی خود اظهار داشت جناب آقای کروبی برنامه های مهمی برای ایثارگران و خانواده های معظم آنان در ابعاد حفظ احترام و عزت و کرامت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تداوم قدر شناسی ملت شریف ایران از این عزیزان و خدمتگزاری صادقانه به آنان دارد که در این راستا راهبرد هایی برای خدمتگزاری به این قشر معظم تهیه شده است که تحت عنوان راهبرد های دهگانه جناب آقای کروبی برای ایثارگران پس از تائید ایشان منتشر شده است که عناوین این راهبرد ها و ویژگی های آن به شرح زیر برای استحضار ملت شریف ایران و خانواده های گرانقدر آنان اعلام می گردد

آقای حسینی اظهار داشت جناب آقای کروبی مصمم به تحقق این راهبرد ها در قالب تهیه برنامه های سالانه و پنج ساله و تصویب در مجلس شورای اسلامی و اجرای مصوب مجلس در قالب لایحه جامع خدمات ایثارگری در دوران ریاست جمهوری است











بسم الله الرحمن الرحیم

ده راهبرد کروبی برای ایثارگران

مقدمه:

از آن جا که در شرایط فعلی قاطبه چهره های فرهیخته وآگاه، اعم از استادان دانشگاه، اندیشمندان حوزوی، نیروهای سیاسی وصاحب نظران اقتصادی واجتماعی متفق القولند که تداوم وضع موجود در مدیریت اجرایی موجب رکود وآسیب جدی به نظام اسلامی است وتغییر وتحول در مدیریت اجرایی وبه تبع آن برنامه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی وسیاسی اجتناب ناپذیر است وبرای نیل به این هدف حضور فعال گروه های تأثیر گذاراجتماعی از جمله ایثارگران به عنوان یکی از گروه های مرجع برای پاسداری وصیانت از آرمان های امام وشهیدان وبیش از پیش ضروری است.

بنابر این سخن از حوزه ایثارگری وایثارگران با سایر قشرهای جامعه متفاوت است. زیرا اگر در فضای انتخابات مطالبات وانتظارات اقشارمختلف از دولت وریاست جمهوری مطرح می شود. در حوزه ایثارگری سخن از مسئولیت سنگینی است که بر دوش آنان برای حفظ وتداوم راه وهدفی است که برای آن فداکاری کردند. وبه عبارت دیگر تأمین مطالبات ایثارگران اگرچه به حق وازوظایف اولیه حاکمیت ومردم قدرشناس ایران است،اما توجه به ایثارگران به عنوان سرمایه اجتماعی وپیشتازان اصلاح وتحول در چارچوب آرمان های امام وشهیدان وبهره گیری از ظرفیت عظیم نهفته در آنان امری بسیار مهم تر است. از این رو کارشناسان مختلف زیر نظر حضرت آیت الله کروبی نامزد درد آشنای ریاست جمهوری که خود آزاده ای سرافراز وپدر جانباز وتنها نماینده امام خمینی(ره) در بنیاد شهید انقلاب اسلامی است با بررسی همه جانبه "ده راهبرد کروبی برای ایثارگران" را به شرح زیر ارائه می دهند تابا هم اندیشی خانواده های معظم شهدا، جانبازان وآزادگان نسبت به تکمیل وانشاالله زمینه تحقق آن اقدام شود.

تعریف ایثارگر: به کسی اتلاق می شود که برای استقرار وحفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی ودفاع از کیان نظام جمهوری اسلامی ایران واستقلال وتمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات وتجاوزات دشمنان داخلی وخارجی انجام وظیفه نموده وشهید، مفقودالاثر، جانباز، اسیر، آزاده ،رزمنده وخانواده آنان شناخته می شود.











راهبردها:

1. سازماندهی ایثارگران به منظور صیانت از دستاوردهای حاصل از مجاهدت آنان

2. تلاش برای ارتقای منزلت اجتماعی ایثارگران در عرصه های داخلی وبین المللی

3. تلاش برای اشاعه فرهنگ جهادو ایثار درجامعه با پرچم داری ایثارگران

4. استفاده از توان مندی وظرفیت ایثارگران در عرصه های مختلف داخلی وخارجی در حوزه های تصمیم ساز و تصمیم گیری

5. تقویت بنیه علمی ومهارت جوانان ایثارگر به ویژه فرزندان شهدا، جانبازان، آزادگان ورزمندگان

6. حمایت همه جانبه از حقوق جامعه ایثارگری در عرصه های داخلی وبین المللی

7. تلاش جدی وهمه جانبه برای تصویب قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران با رعایت تعمیم وعدالت

8. مقابله با حرکت ها واقدامات گروه ها وباند ها در نگاه ابزاری ومقطعی به ایثارگران

9. حمایت از تشکل های مردمی جامعه ایثارگری

10. تلاش برای تعمیم مفهوم ایثار به عنوان یک ارزش انسانی واسلامی در سطوح مختلف جامعه















تشریح راهبرد های کروبی برای ایثارگران:

سازماندهی ایثارگران به منظور صیانت از دستاوردهای حاصل از مجاهدت آنان:
مجموعه ایثارگران مصداق مجاهدان فی سبیل الله وآمران به معروف وناهیان از منکرند، یعنی از یک سو از فضیلت جهاد در مقایسه با قاعدین برخوردارند واز یک سوبه دلیل چنین فضیلتی مسئولیت سنگین صیانت از دستاوردهای ناشی ازجهاد ومبارزه خویش را دارند لذا انجام این وظیفه سنگین وعمل به این مأموریت الهی مستلزم سازمان دهی علمی، تخصصی در غالب مجموعه های رسمی وقانون مند است. این مجموعه ها می توانند در کارگروه های تخصصی از قشر های مختلف جامعه ایثارگری اعم از فرزندان شهدا، همسران شهدا، جانبازان، آزادگان، رزمندگان ووالدین شهدا بررسی وبا حمایت دولت تشکیل شود.

تلاش برای ارتقای منزلت اجتماعی ایثارگران در عرصه های داخلی وبین المللی:
در هر جامعه ای اشخاص وگروه های مرجع دارای منزلت اجتماعی ومورد احترام هستند. یکی از این گروه ها مبارزان ورزمندگان راه آزادی وقربانیان جنگ های دفاعی وآزادی بخش هستند. در جامعه ماهم خانواده های شهدا وایثارگران مورد احترام اند اما مراقبت مستمر از این جایگاه وتلاش برای ارتقای آن وظیفه آحاد ملت وارکان حکومت است. وظیفه دولت با همکاری خود ایثارگران توجه عمیق به حاکمیت این اصل در تمامی زمینه ها از جمله وضع مقررات وارائه خدمات فرهنگی، اجتماعی واقتصادی به ایثارگران است.

تلاش برای اشاعه فرهنگ جهادو ایثار در جامعه با پرچم داری ایثارگران:
ایثار عالی ترین درجه کمال انسانی است وشهادت بالاترین نقطه قله مرتفع ایثار است ومفهوم آن این است که اگر به این اصل به عنوان یک اصل فرهنگی واجتماعی توجه شود وروابط جامعه براساس این اصل برقرار شود فضای لطیفی بر روابط ومناسبات بین فردی حاکم خواهد شد. جامعه ای که ایثار مبنای رابطه ورفتار بین افراد آن باشد در آن جامعه عفو وگذشت به جای انتقام وهم دردی به جای بی تفاوتی حاکم خواهد شد.

استفاده از توان مندی وظرفیت ایثارگران در عرصه های مختلف داخلی وخارجی در حوزه های تصمیم سازی و تصمیم گیری:
اطلاعات موجود حاکی از وجود ظرفیت های علمی ومهارت های حرفه ای ارزش مندی در ایثارگران است. اکنون بسیاری از فرزندان شهدا وجانبازان وآزادگان از تحصیلات عالی برخوردارند ودر کنار دانش ومهارت بالا از انگیزه کارو تلاش برای انقلاب وکشور اسلامی در سطح بالایی برخوردارند لذا باید زمینه بهره برداری از این ظرفیت در نظام تصمیم سازی وتصمیم گیری بیش از پیش فراهم شود.

تقویت بنیه علمی ومهارت جوانان ایثارگر به ویژه فرزندان شهدا، جانبازان، آزادگان ورزمندگان:
حضور مؤثر ایثارگران به ویژه جوانان ایثارگر در عرصه های مختلف مستلزم افزایش بار علمی و توان تخصصی این عزیزان است، مراکز آموزشی در سطوح مختلف باید شرایط تحقق این هدف را فراهم کنند وایثارگران باید بیش از همه خود از همه ظرفیت های موجود برای ارتقای سطح دانش ومهارت خویش بهره بگیرند.

حمایت همه جانبه از حقوق جامعه ایثارگری در عرصه های داخلی وبین المللی :
مسائل حقوقی جامعه ایثارگری ابعاد وسیعی دارد وطیف وسیعی از مسائل قربانیان سلاح های کشتار جمعی تا نیاز به معاضدت قضایی در مسائل خانوادگی را در بر می گیرد. هرچند کارهای قابل توجهی انجام شده اما نیاز به برنامه ریزی واقدام کارشناسی بیشتری می باشد که با استفاده از ظرفیت علمی وتخصصی خود ایثارگران قابل تحقق می باشد.

تلاش جدی وهمه جانبه برای تصویب قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران با رعایت تعمیم وعدالت:
از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی که با حکم ده ماده ای حضرت امام خمینی به آقای کروبی مبانی خدمات به جامعه ایثارگری ابلاغ شد. قوانین ومقررات متعددی برای ایثارگران تصویب شد اما قانون جامع ومانعی که متناسب با منزلت اجتماعی این عزیزان باشد به تصویب نرسید ومتأسفانه لایحه ای که در دولت نهم به مجلس تقدیم شد به علت ناهماهنگی و ناتوانی مدیران ومسئولین ذیربط وفقدان انسجام در مواد لایحه بین مجلس شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت ودولت در تردد است که به حق باید گفت اگر شخصیتی همانند آقای کروبی بر مسند ریاست جمهوری تکیه زده بود این لایحه به چنین سرنوشتی مواجه نشده بود ورسیدگی به این موضوع در اولویت برنامه های ایشان در صورت انتخاب به ریاست جمهوری خواهد بود.

مقابله با حرکت ها واقدامات گروه ها وباند ها در نگاه ابزاری ومقطعی به ایثارگران:
یکی از آسیب های منزلت اجتماعی ایثارگران که متأسفانه در بعضی از مقاطع دوران پس از جنگ مورد سوءاستفاده بعضی از جناح ها وباندها قرار گرفت استفاده ابزاری از ایثارگران برای رسیدن به اغراض سیاسی می باشد به طوری که در مواردی برای مقابله با یک جریان سیاسی افرادی را به نام ایثارگران به صحنه آورده اند وپس از نیل به اهداف جناحی ایثارگران را به فراموشی سپردند لذا یکی از راهبردهای مهم کروبی مبارزه با نگاه ابزاری به ایثارگران است.

حمایت از تشکل های مردمی جامعه ایثارگری:
تشکل های مردمی یا به عبارتی دیگر مردم نهادها ( NGO ) نقش مؤثری در تحقق جامعه مدنی دارند وایثارگران به عنوان مؤثرترین گروه های اجتماعی می توانند با ایجاد وتوسعه تشکل های غیر دولتی در زمینه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی واجتماعی در جهت ارتقای فرهنگ عمومی وجامعه مدنی نقشی پیش تاز وپیش گام ایفا کند.

تلاش برای تعمیم مفهوم ایثار به عنوان یک ارزش انسانی واسلامی در سطوح مختلف جامعه:
ایثار از مفاهیم عام در جامعه است وبه تعبیری یک فرهنگ عامه است. بنابراین تحدید این مفهوم در حصار زمان ومکان جفا به این فرهنگ مردمی به شمار می رود. ایثار یک حسن ذاتی در روابط انسان هاست وفرد ایثارگر وفداکار در همه زمان ها ومکان ها از طرف هم نوعان مورد تکریم وتجلیل قرار می گیرد. دولتی کردن فرهنگ از جمله فرهنگ ایثارو تلاش برای القای آن از بالا به پایین امری است در جهت تضعیف آن. بنابراین تلاش برای مردمی کردن این فرهنگ گران سنگ وتعمیم آن از پایین به بالا از ضرورت حفظ وبسط آن به شمار می رود.




  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا